vezérműszíj

Mi az a vezérműszíj?

A mai autók jelentős részében a vezérműtengelyt, és a főtengelyt gumiszíjhajtás köti össze. Ez a gumiszíj – hivatalos nevén vezérműszíj – látja el a két tengely egymáshoz viszonyított állandó helyzetét.

Mikor kell cserélni a vezérműszíjat?

Az autógyártók minden típusnál megadják a vezérműszíj csereintervallumát. Ez általában áll egy kilométerfutás, és egy idő intervallumból. Úgy a km, mint az időintervallum nagyon eltérő lehet, a 60000 km-től akár a 240000 km-ig, vagy az 5 évtől akár 10 évig is változhat. Az adott típusra vonatkozó adatokat a gyári leírásokból lehet megszerezni, illetve érdeklődjenek szervizünkben.

Sajnos a vezérműszíj cseréje mellett járulékos anyagokra is szükség van. Ilyenek lehetnek például a különböző vezető és feszítőgörgők, a vízpumpa, a fagyálló, esetleg a külső szíjhajtás – generátor, klíma, szervószivattyú, stb. – alkatrészei.

Miért kell vezérműszíjat cserélni?

A vezérműszíj elhasználódása a gépjármű üzemzavarához vezet, mely akár a motor sérülését is okozhatja. Kicserélni azért kell, mert az anyaga elfárad és elszakadhat. Szakadásnál nagyon komoly anyagi károk keletkeznek az autó motorjában. Dugattyú törés, szelep törés, szelep görbülés, hengerfej sérülés, extrém esetben akár motorblokk törés is lehet. Ennek javítása többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere összegét. (vezérműszíj, feszítőgörgő, vezetőgörgő, vízpumpa) Az autó szervizkönyvének a cserére vonatkozó ajánlásait tehát feltétlenül be kell tartani! Mindig érdemes tájékozódni a szervizkönyvből, mert minden autónál más-más kilométer megtétele után szükséges kicserélni a vezérműszíjat és a hozzá tartozó alkatrészeket.

Vezérműszíj csertiming_beltéje esetén, szükséges a görgők és a vízpumpa cseréje is?

Vezérműszíj cseréjekor a gyárak 90%-a a vezető- és feszítőgörgő cseréjét is előírja. Ez drágítja a csereköltséget, különösen a 16 szelepes és a V-motoroknál, amelyekben a szíj hosszú és bonyolult pályán, több görgő által terelve mozog. A görgőcsere elmulasztása enyhébb esetben csak a motor zajszintjének növekedésével jár, a kopott csapágy zúg – nehéz a hangot azonosítani, ugyanis generátorcsapágy és a vízpumpacsapágy is hasonlóan zúg – továbbá a hang folyamatosan erősödik, nem váratlanul szólal meg, így a használó füle hozzászokik a zajhoz. Egy komolyabban kopott görgő azonban megragadhat, a beállt görgő pedig intenzíven koptatja a szíjat. A megragadt görgő okozza a vezérműszíj szakadások legtöbbjét, a másik ok természetesen ha nem megfelelően van megfeszítve a vezérműszíj. Több autótípusnál a vízpumpát is a vezérműszíj hajtja……..érdemes – állapottól függetlenül – a vízpumpát is kicserélni, ugyanis a csapágyhibás, öreg, váratlanul beálló vízpumpa elszakíthatja a vezérműszíjat. A réginél feszesebb új szíj egy-két hét használat alatt tönkreteheti az öreg vízpumpát. Én mindenkinek azt javaslom, ha a vízpumpa része a vezérlésnek, vagyis a vízpumpát maga a vezérműszíj hajtja, akkor erősen ajánlom, hogy cserélje ki a vezérműszíjjal együtt. Tudom, hogy nem törvényszerű a vízpumpa meghibásodásai ilyenkor, de a tapasztalat azt mondja, hogy legtöbbször ez megtörténik kevés kilométer megtétele után.